Nowe przepisy dotyczące zwrotu nienależnie wypłaconych środków wprowadzono na mocy ustawy z dnia 24 czerwca 2021 r. dotyczącej zapobiegania COVID-19. W przypadku pożyczek, podmioty, które je otrzymały nienależnie, mają obowiązek zwrotu całości lub części pożyczki wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem. Termin zwrotu ustalono na 30 dni od wezwania, po upływie którego nalicza się odsetki ustawowe.
Prezydent m.st. Warszawy może umorzyć, odroczyć lub rozłożyć na raty należności z tytułu zwrotu pożyczki. Wnioski o takie umorzenie mogą składać zarówno zobowiązani, jak i działać z urzędu, w przypadku śmierci dłużnika lub braku majątku. Podobne zasady dotyczą zwrotu dofinansowania, gdzie także obowiązuje 30-dniowy termin na zwrot w przypadku niewłaściwego wykorzystania funduszy.
Prezydent ma także możliwość umorzenia lub odroczenia tych należności. Umożliwiono rozłożenie spłat na raty w przypadkach uzasadnionych sytuacją finansową zobowiązanego.
Zasady umarzania są podobne dla osób fizycznych i prawnych, gdzie brane są pod uwagę różne przesłanki, takie jak stan majątkowy dłużnika czy okoliczności egzekucyjne. Wprowadzone przepisy mają na celu ochronę podmiotów gospodarczych i ułatwienie im spłaty zobowiązań w trudnych czasach.